Elke brug renovatie is een klus van de lange adem. Met zo’n massieve constructie van immens belang mag er geen overhaaste beslissing worden genomen, en moet elke stap goed doordacht worden. Dat begint al bij het verwijderen van de oude lagen verf die niet meer voldoen. Die lagen moeten eerst worden voorbehandeld, voordat ze op een goede, veilige en duurzame manier kunnen worden afgepeld. Die voorbehandeling is al gecompliceerd, met verschillende technieken die mogelijk zijn, maar het verwijderen van de verf zelf is nog gecompliceerder. Dit proces kan snel fout uitpakken voor het milieu, waardoor het van belang is met een duurzame partner in zee te gaan. Alleen dan kan een duurzame verwijdering van de verf, een decoating, gegarandeerd worden. Ook hier zijn verschillende methodes mogelijk. Op deze pagina helpen we u een geïnformeerde keuze te maken, zodat u een brug renoveren op verantwoorde wijze aan kan pakken.
Voordat de brug renovatie daadwerkelijk kan beginnen en de oude verf verwijderd kan worden, moet deze eerst een voorbehandeling ondergaan. Dat gebeurt veelal met verschillende soorten spuiten. Dat kan bijvoorbeeld de goude oude persdrukstraal zijn, die een lange geschiedenis van verontreinigen heeft. Gebruikelijker is daarentegen de bekende hogedrukwaterstraal, die van 800 bar (hoge druk) tot aan 2500 bar (ultrahoge druk) varieert. Nieuwere en innovatievere methoden zijn er natuurlijk ook. Zo is er bijvoorbeeld het stralen met bevroren CO2, dat na gebruik verdampt en waar dus geen vervuilend straalmiddel overblijft. Maar er is ook het zogenoemde vacuümstralen waarmee het vervuilende middel na gebruik simpelweg weer wordt opgezogen! Als u meer over deze methodes lezen wilt, hebben onze collega’s van schilder- en staalbedrijf Feijenoord een uitgebreide pagina voor u klaarstaan.
Wanneer de voorbehandeling eenmaal voltrokken is, kan de daadwerkelijke decoating plaatsvinden. Net als vroeger gaat dit nog veel te vaak met brute en giftige methoden die de verf wel verwijderen, maar daarbij ook een litteken in het milieu achterlaten – en die ook nog eens kostbare grondstoffen verspillen. Bij InVerse hebben we bewezen dat dit alles ook op veel milieuvriendelijkere en duurzamere manieren kan. Zo is er bijvoorbeeld de inductie-methode: met het gebruik van een magnetisch veld verwarmen we de verf, die dan gemakkelijker loslaat en als een flexibel lapje af te ruimen is. Daarnaast gebruiken we ook de zeer innovatieve laser-methode. Hierbij wordt op de millimeter precies de laag losgewrikt en meteen opgezogen, waardoor het overgebleven afval tot wel 95% kan verminderen. Als het niet anders mogelijk is, gebruiken we ook wel een speciale gel. Deze gel is uiterst effectief en nog altijd veel milieuvriendelijker dan andere methoden, zodat wij de soepelst mogelijke brug renovatie kunnen garanderen.
Een milieuvriendelijke decoating met exact hetzelfde effect als de traditionele manieren – dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Maar het is echt zo, en om dat te bewijzen komt InVerse graag haar technieken op locatie bewijzen. Experts van het bedrijf komen naar u en uw staalconstructie toe, om het staal te beoordelen en de best mogelijke decoating-methode te demonstreren. Zo zal u snel zien: een gunstige én duurzame brug renovatie kan echt, en het zijn de nieuwste technieken van InVerse die het mogelijk maken.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer